Dlaczego polecamy witaminę C?

Dla nas, spośród wielu ważnych funkcji pełnionych przez witaminę C w organizmie człowieka, w okresie pozabiegowym (i szerzej w medycynie estetycznej) najistotniejsze są następujące jej właściwości:

  • przyspiesza gojenie się ran;
  • bierze udział w produkcji kolagenu – a więc wspiera właściwe funkcjonowanie skóry, ale również, naczynia krwionośne, chrząstki i kości;
  • uszczelnia naczynia krwionośne (a więc zapobiega zaczerwienieniu twarzy);
  • dba o odporność organizmu zmniejszając ryzyko infekcji (np.: zakażenia rany lub wysiewu opryszczki);
  • odgrywa istotną rolę w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym;
  • zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu, (w tym skóry).

Pamiętajmy, że wiele zabiegów medycyny estetycznej polega na wprowadzaniu kontrolowanych uszkodzeń stymulujących przebudowę skóry i innych tkanek (np.: zabiegi laserem Er-YAG, CO2, IPL, Dermapen, HiFu) – a więc bazuje na naturalnych procesach gojenia. W świetle wyżej wymienionych właściwości witaminy C staje się oczywiste, że dla właściwego przebiegu procesu rekonwalescencji – dobrego, niepowikłanego gojenia, syntezy nowego kolagenu, a w rezultacie uzyskania możliwie najlepszego efektu zabiegowego – zalecamy suplementowanie witaminą C.

Inne funkcje witaminy C:

  • w pewnym stopniu wykazuje działanie przeciwbólowe;
  • ma działanie antyhistaminowe, zmniejsza skłonność i nasilenie reakcji uczuleniowych;
  • zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia;
  • uczestnicy w wytwarzaniu krwinek czerwonych, dzięki czemu pozwala zapobiegać anemii;
  • wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego;
  • wspomaga oczyszczenie organizmu z metali ciężkich;
  • wspiera utrzymanie właściwych funkcji psychologicznych;
  • zapobiega krwawieniu dziąseł;
  • bierze udział w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego ;
  • wspomaga regenerację zredukowanej formy witaminy E.

Ze względu na to, iż ludzie nie mają zdolności samodzielnego wytwarzania przez organizm witaminy C, musi być ona dostarczana wraz z pożywieniem lub suplementowana. Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że z jednej strony łatwo się wchłania, ale jest również szybko wydalana z organizmu.

W zwykłej formie, przyjmowanej doustnie, wchłania się umiarkowanie i utrzymuje się przez krótki okres czasu. Co za tym idzie częstotliwość w ciągu doby przyjmowania witaminy C powinna być duża, żeby utrzymać jej stężenie w osoczu na stałym potrzebnym poziomie.

Są formy witaminy C zmniejszające tą niedogodność – o powolnym uwalnianiu się w ciągu doby. Jedna dawka zapewnia uwalnianie się substancji czynnej w czasie nawet 6-8 godzin.

Jest jeszcze inna forma witaminy C – liposomalna, która pod względem łatwości wchłaniania istotnie przewyższa inne formy doustnie podawanej witaminy C. Większa część przyjętej dawki szybko przedostaje się do osocza i jest dostępna dla organizmu. Dodatkową korzyścią tej formy suplementacji witaminą C jest brak jakiegokolwiek ryzyka podrażnienia żołądka i ominięcie w procesie wchłaniania wątroby – co może być istotne dla pewnej grupy pacjentów.

Synteza kolagenu w organizmie jest powolnym procesem i odbywa się głównie w nocy (dlatego jeśli chcesz przyjąć pojedynczą dawkę witamin C, zrób to na noc). Z tego powodu dla lepszego gojenia pozabiegowego, zalecamy preparaty wolnouwalniające. Dzięki temu proces regeneracji jest właściwie wspomagany stałą podażą substancji aktywnej przez dłuższy czas (6-8 h po zażyciu). Przypominamy, że proces syntezy nowego kolagenu po zabiegach stymulujących skórę na różne sposoby trwa nawet 2- 3 miesiące.

Dodatek bioflawonoidów (np.: z dzikiej róży) wspiera większe wchłanianie, wzmacnia potencjał antyoksydacyjny, uszczelnia naczynia i chroni cholesterol przed utlenieniem. Inne korzyści zdrowotne ze stosowania dzikiej róży to: pozytywny wpływ na odporność oraz ruchomość stawów, wsparcie prawidłowego funkcjonowania układu moczowego, jak również procesów trawiennych.

Generalnie, oprócz wspomagania wszelkich procesów gojenia, zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta w okresie jesienno-zimowym, jest większe u osób aktywnych fizycznie, zestresowanych, mieszkańców dużych aglomeracji, osób w podeszłym wieku, palących papierosy, spożywających nadmierną ilość alkoholu, jak również w okresie podwyższonej temperatury ciała, a także podczas przyjmowania niektórych lekarstw, np. doustnych środków antykoncepcyjnych.

Witamina C należy do najmniej trwałych witamin. Jest mało stabilna. Łatwo ulega rozkładowi pod wpływem: temperatury, światła, metali (miedź, żelazo), podczas przechowywania żywności w niewłaściwych warunkach.

UWAGA!

  • Witamina C jest wrażliwa na światło i wysoką temperaturę, o czym należy pamiętać podczas jej przechowywania.
  • Osoby, które cierpią z powodu kamicy nerkowej, przed zażyciem zwiększonych dawek witaminy C powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym.